מלך אחד קיבל בירושה מאבותיו שלושה בקבוקי יין ישן, הוא שמר עליהם מכל משמר..
יום אחד הוצרך המלך לנסוע למדינה רחוקה, הוא קרא לשלושה מאוהביו ואמר: "נוסע אני לחודש ימים, ברצוני להפקיד ביד כל אחד מכם בקבוק יין ישן ויקר, לאחר שאחזור אתן לכל אחד סכום כסף בעבור שמירתו, אך אזהרה אחת לי אליכם - אל תפתחו את בקבוק היין!"
שלושת האנשים הסתקרנו לדעת מדוע המלך מצוום לבל יפתחו את הבקבוק, כנראה, הם חשבו לעצמם - מחמת טעמו המשובח של היין משובח..
הראשון לא עמד בפיתוי ופתח את הבקבוק, הריח היה נפלא והוא החליט לטעום מהיין.
הטעם היה נפלא ביותר, הוא לגם עד שגמר את כל הבקבוק.
כשראה כך התבייש מאד ולא ידע מה יאמר למלך כשיחזור..
השני הסתקרן אף הוא אך מחמת אהבתו למלך מיד לקח את הבקבוק וסגר אותו בארון לבל יתפתה..
השלישי פתח את הבקבוק ואף הוא שתה מעט מהיין, הטעם היה מצוין, והוא התאווה מאד לשתות ממנו עוד, אך מחמת אהבתו למלך התגבר על עצמו, וסגר את הבקבוק..
לאחר חודש חזר המלך, הוא קרא לשלושת אוהביו עם בקבוקי היין..
הראשון ששתה את כל הבקבוק - ציווה המלך לתלותו..
השני שלא נגע כלל ביין והחזירו שלם - ציווה המלך לתת לו עשרת אלפים זהובים..
השלישי ששתה מעט והחזיר את הבקבוק חצי ריק - נתן לו המלך עשרים אלף זהובים..
כשראה כך השני, התפלא ואמר למלך: "אדוני המלך, והרי אני לא שתיתי כלל ונתת לי עשרת אלפים זהובים, וזה ששתה חצי בקבוק נתת לו עשרים אלף זהובים, לא די שלא הענשת אותו, אלא נתת לו סכום כסף כפול ממני.."
השיב לו המלך: "אתה לא טעמת מהיין, אשרייך, אך יתכן מאד שאם היית טועם ממנו, היית שותה את כולו מחמת טעמו המשובח, אך זה ששתה חלק מהיין, וטעם את טעמו, התגבר על עצמו ולא שתה את השאר, מחמת אהבתו אותי, הכפלתי לו את הסכום.."
במקום שבעלי-תשובה עומדים אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד (ברכות ל"ד:)
מעלתם של בעלי תשובה גדולה כל-כך, עד שאפילו צדיקים גמורים אינם יכולים לעמוד במחיצתם
ימים ספורים לפני יום הכיפורים ידע האדם שהוא יכול להגיע למדרגה גדולה אפילו יותר מצדיק גמור.
כל שעליו לעשות הוא לחזור למוטב, לקבל קבלה טובה, לתת דעתו על מעשיו ולנסות לשמור על-כך בהמשך.
"ואל ידמה בנפשו בעל-תשובה שהוא מרוחק ממעלת הצדיקים בגלל עונותיו, אלא יאמין שהוא אהוב ונחמד לפני הקב"ה כאילו לא חטא מעולם".(מנורת המאור)
כמו שכתוב במדרש תהילים: " 'לַמְנַצֵּחַ עַל שֹשַנִּים לִבְנֵי קֹרַח מַשְׂכִּיל שִיר יְדִידֹת.'
בני-קורח משעשו תשובה נקראו ידידים"
מי לא רוצה להיות ידידו של הקב"ה.. כמה דקות של חשבון נפש תביא את כולנו להיות ידידיו של בורא עולם..
מרדכי - לפני שנתיים
תודה רבה - מאוד יפה וקולע, מה מקור המשל?