אנשים נוטים להסתכל על הפגמים של הזולת, ולא תמיד ממהרים לדון לכף זכות כפי שמצויים אנו (והוי דן כל האדם לכף זכות) אדם שעדין אינו מושלם במידותיו ועושה טעויות, השנאה כלפיו היא ב"חינם", כי לא מגיע לשנואתו בשל כך וכמו שאמר ה"חזון איש" : וכי כל כך קל לעבוד על המידות, על הגאווה ,הקנאה והתאוה ?! שכל אדם דורש זאת מחברו - לא מעצמו את עצמו הוא מבין יפה מאוד ודן לכף זכות מלאה, ובצדק גמור מצדיק את מעשיו, אבל מחברו דורש להיות מוסרי, בעל מידות טובות.
והרי זו עבודה של כל החיים, ואם כן נכשל חברך במידה רעה נגדך -זו סיבה לשנאתו?!
וכי קל להיות אדם בעל מידות טובות? תבין גם את חברך, שעדיין לא מושלם במידותיו ,כמו שאתה לא מושלם אם הקב"ה בחר את האדם הזה להעליב אותי או לעשות לי רע הרי זה משמיים, האדם הוא בעצם ה"מקל" שעל ידו השם מעביר לנו מסר אז לכעוס על האדם זה טיפשי כי הרי הכל מלמעלה הכל לטובה ,ומה גם שהשומע חרפתו ואינו משיב (במידה ויש לו מה להשיב) נמחלים לו כל עוונותיו
וגם כתוב "אין שום בריה ומלאך יכולים לשער גודל מעלתו" (זה בתנאי שנגרם צער לאדם שפגעו בו). הרב בן ציון הנגיד שליט"א שאדם שמקפיד ובשם על מישהו זה יכול לגרום למוקפד (ולמקפיד עצמו) ונזקים רבים אז הרב אמר שצריך לומר לשם יתברך "כמו שאני מוחל לכולם השם עשה עימי מדה נגד מידה ותעשה שכולם ימחלו לי וגם אסור להקפיד על שום אדם, וכל הנענש ע"י חברו אין מכניסין אותו
במחיצתו של הקב"ה יהי רצון שכולנו נתחזק באהבת חינם ונלמד זכות על כל אחד ואחד ונאמין באמונה שלמה שהכל משמיים. וע"י זה נקרב הגאולה ונזכה לראות משיח צדקנו במהרה בימנו אמן !
לצערנו, בעוון שנאת חינם מאריכים אנו את גלותנו, וכמו שכתב הגאון החיד"א:
ואיך אנו אומרים "כי לישועתך קיוינו כל היום" ושנאת חינם עדיין
בנו?! אוי אבוי, כי זה דומה לנוטע אילן ובידו גרזן לחתכו לשורשו, וכה מעשהו כל יום עכ"ל
-"הפוסל במומו פוסל" - אם לך לא היה את הפגם הזה לא היית מזהה אותו אצל השני.
-כשם שאנחנו דנים אנשים כך דנים אותנו מן השמים.
-ע"י שאדם דן לכף זכות, הוא מעמיד לזולתו מליצי יושר בשמים, וכן להיפך, שדן לחובה מעמיד קטרוג,..ולסיום הקטרוג זה העבודה של ה-ש-ט-ן. לא של עם ישראל !
אז שהיצר ילך לחפש לו קורבנות אחרים!
תגובות