רביעי, כ"ב טבת התשפ"ה

זמני הדלקת נרות בערים בישראל

  • ירושלים
  • כניסת שבת: 16:27
  • צאת השבת: 17:46
  • רבנו תם: 18:23
  • תל אביב
  • כניסת שבת: 16:46
  • צאת השבת: 17:47
  • רבנו תם: 18:20
  • חיפה
  • כניסת שבת: 16:36
  • צאת השבת: 17:45
  • רבנו תם: 18:19
  • באר-שבע
  • כניסת שבת: 16:49
  • צאת השבת: 17:48
  • רבנו תם: 18:24
  • נתניה
  • כניסת שבת: 16:37
  • צאת השבת: 17:46
  • רבנו תם: 18:20
  • צפת
  • כניסת שבת: 16:33
  • צאת השבת: 17:43
  • רבנו תם: 18:16
  • בני-ברק
  • כניסת שבת: 16:46
  • צאת השבת: 17:47
  • רבנו תם: 18:20
  • טבריה
  • כניסת שבת: 16:33
  • צאת השבת: 17:43
  • רבנו תם: 18:15
  • אשקלון
  • כניסת שבת: 16:39
  • צאת השבת: 17:49
  • רבנו תם: 18:22
  • רחובות
  • כניסת שבת: 16:38
  • צאת השבת: 17:47
  • רבנו תם: 18:22
  • ראשון-לציון
  • כניסת שבת: 16:38
  • צאת השבת: 17:47
  • רבנו תם: 18:21
  • אילת
  • כניסת שבת: 16:42
  • צאת השבת: 17:50
  • רבנו תם: 18:25

זמני הדלקת נרות בערים בחו"ל

  • אומן (אוקראינה)
  • כניסת שבת: 16:27
  • צאת השבת: 17:37
  • רבנו תם: 18:00
  • ניו יורק
  • כניסת שבת: 16:47
  • צאת השבת: 17:49
  • רבנו תם: 18:18
  • פריז
  • כניסת שבת: 17:19
  • צאת השבת: 18:29
  • רבנו תם: 18:50

הדלקת נרות שבת - נוסח הברכה

בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְווֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר [שֶׁל] שַׁבָּת

יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ, יְיָ אֱלֹהַי אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, שֶׁתְּחוֹנֵן אוֹתִי וְאֶת אִישִׁי וְאֶת כֹּל קְרוֹבַי, וְתִתֶּן לָנוּ וּלְכָל יִשְׂרָאֵל חַיִּים טוֹבִים וַאֲרֻכִּים, וְתִזְכְּרֵנוּ בְּזִכְרוֹן טוֹבָה וּבְרָכָה, וְתִפְקְדֵנוּ בִּפְקֻדַּת יְשׁוּעָה וְרַחֲמִים, וְתַשְׁכֵּן שְׁכִינָתְךָ בֵּינֵינוּ, וְזַכֵּנוּ לְגַדֵּל בָּנִים וּבְנֵי בָנִים חֲכָמִים וּנְבוֹנִים אוֹהֲבֵי יְיָ, יִרְאֵי אֱלֹהִים, אַנְשֵׁי אֱמֶת זֶרַע קֹדֶשׁ, בַּיְיָ דְּבֵקִים וּמְאִירִים אֶת הָעוֹלָם בְּתּוֹרָה וּבְמַעֲשִׂים טוֹבִים וּבְכָל מְלֶאכֶת עֲבוֹדַת הַבּוֹרֵא. אָנָּא, שְׁמַע אֶת תְּחִנָּתִי בִּזְכוּת שָׂרָה וְרִבְקָה רָחֵל וְלֵאָה אִמּוֹתֵינוּ, וְהָאֵר נֵרֵנוּ שֶׁלֹּא יִכְבֶּה לְעוֹלָם וָעֶד, וְהָאֵר פָּנֶיךָ וְנִוָּשֵׁעָה. אָמֵן.

יהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ, יְיָ אֶלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שְׁתַּעֲזְרֵנִי בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים וּתְזַכֵּנִי לְקַבֵּל שַׁבָּת קֹדֶשׁ בְּשִׂמְחָה וְחֶדְוָה גְּדוֹלָה, בְּגִילָה רִנָּה דִּיצָה וְחֶדְוָה. וְתִשְׁמְרֵנִי וְתַצִילֵנִי שֶׁלֹּא יַעֲלֶה עַל לִבִּי שׁוּם עַצְבוּת וּמָרָה שְׁחוֹרָה, וְלֹא שׁוּם יָגוֹן וַאֲנָחָה, וְלֹא שׁוּם דְּאָגָה בְּיוֹם שַׁבָּת קֹדֶשׁ, רַק אֶזְכֶּה לִשְׂמֹחַ בְּכָל עֹז בְּיוֹם שַׁבָּת קֹדֶשׁ בְּכָל לְבָבִי וּבְכָל נַפְשִׁי וּבְכָל מְאוֹדִי, בְּשִׂמְחָה שֶׁאֵין לָהּ קֵץ וְתַכְלִית, כָּרָאוּי בֶּאֱמֶת לִשְׂמֹחַ בְּיוֹם שַׁבָּת קֹדֶשׁ, בְּיוֹם קָדוֹשׁ וְנוֹרָא כָּזֶה. וְשֶׁתִּתְעוֹרֵר עֹז וְחֶדְוָה וְשִׂמְחָה רַבָּה וַעֲצוּמָה בְּלִי שִׁעוּר בְּכָל הָעוֹלָמוֹת כֻּלָּם, עַל עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל וְעַל כָּל בְּנִי בֵּיתִי. אָמֵן כֵּן יְהִי רָצוֹן.

עת רצון בעת הדלקת נרות שבת

מוֹהֲרֹא"שׁ זַ"ל אָמַר: אִם הָיוּ בְּנוֹת יִשְׂרָאֵל יוֹדְעוֹת אֶת גֹּדֶל הָעֵת-רָצוֹן שֶׁיֵּשׁ בְּעֵת הַדְלָקַת נֵרוֹת, אָז הָיוּ עוֹמְדוֹת עַל יַד הַנֵּרוֹת הַקְּדוֹשִׁים שֶׁל שַׁבָּת, וְהָיוּ מְכַסּוֹת פְּנֵיהֶן עִם יְדֵיהֶן, וְהָיוּ שׁוֹפְכוֹת דְּמָעוֹת כַּמַּיִם, כִּי אָז כְּשֶׁנֵּרוֹת שַׁבָּת דּוֹלְקִים, מֵאִיר לָאִשָּׁה אוֹר גָּדוֹל, וּמַה שֶּׁהִיא מְבַקֶּשֶׁת- הִיא תִּתְקַבֵּל. וְעַל-כֵּן אַשְׁרֵי בְּנוֹת יִשְׂרָאֵל שֶׁיּוֹדְעוֹת אֵיךְ לְנַצֵּל אֶת הָעֵת רָצוֹן הַזּוֹ.
(אִמְרֵי-מוֹהֲרֹא"שׁ, חֵלֶק ב', סִימָן תשי)

שו"ת הדלקת נרות שבת

האם כל בית חייב בהדלקת נרות שבת?
בכל בית צריך שיהיה נר דולק, נשים מוזהרות בו יותר, טוב שהבעל יטיב, יסדר את הנרות להדלקה, שיש בזה תיקון למעשה העגל (שעה"כ).

על מי מוטלת המצווה?
מצוות הדלקת נרות שבת שייכת יותר לאשה כיוון שהאישה עוסקת בכל צרכי הבית והאור הוא בכלל צרכי הבית וכן כיוון שהדלקת הנרות היא תיקון לעוון חוה שכבתה נרו של עולם והיינו שגרמה מיתה לאדם הראשון אמנם הטבת הנרות מוטלת על הבעל (שו"ע רסג (ג), ומ"א).

כמה נרות מדליקים?
מעיקר הדין, די בנר אחד, ונהגו להדליק שנים, אחד כנגד "זכור" ואחד כנגד "שמור", יש נוהגים להדליק שבעה נרות, ויש נוהגים להדליק עשרה נרות וכל אחת תעשה כמנהגה (יש נוהגים להדליק כמספר בני הבית ואין מנהגינו כן, ילקו"י עמ' קלו). ואף שהמנהג להוסיף נרות יש לעשות היכר לשני הנרות שהם כנגד זכור ושמור.

במה מדליקין?
מצווה מן המובחר להדליק בשמן זית, אם אין שמן זית, יש להעדיף שמן אחר שמאיר יפה, ואם אין לו שמנים, ידליק בנר שעווה או חשמל.
אין להדליק מנר שבת לנר שבת אחר ע"י גפרור, אבל מנר לנר ישירות - מותר, מ"מ נראה שיש להעדיף להדליק את הנרות ע"י גפרורים ולא ע"י נרות ע"מ לחשוש לדעת האומרים שמקבלים שבת בהדלקה, שאם ידליק נר, לא יוכל לכבותו לדעת האומרים שמקבל שבת בהדלקה.

הברכה וההדלקה
מברכים ברכת להדליק נר של שבת ויש אומרים שברכה זו נתקנה גם על עונג שבת כיוון שהנר הוא ראש לכל עונג שבת ויש להקדים את הברכה להדלקה כמו בשאר המצוות שמברך עליהם ועובר לעשיתן, ואם הדליקה לפני שברכה, אין לה לברך, וגם לא תכבה ותדליק שנית בברכה, אלא תוכל לברך ולהדליק את אור החשמל.מותר להדליק נר שבת מנר שבת בלא אמצעי אבל אסור להדליק מנר שבת לנר שבת ע"י גפרור או נר אחר (ב"י בשם התרומה).

האם מותר לתת מים בתוך כוס השמן?
מותר לתת מים לתוך כוס השמן על מנת להגביה את השמן אבל אם נותן את המים במטרה שהנר יכבה כשיגיע למים אסור לעשות כן אף מערב שבת שמא יבוא לעשות כן בשבת (קילקו"י עמ' תצב).

היכן מדליקים?
יש להדליק את הנרות במקום שאוכלים, ובשאר החדרים - אין להדליק בברכה גם אם יש שם חדר המיוחד לבנות הגרות בבית, מ"מ כלה אצל חמותה או בת נשואה אצל אמה, אם מיחדים להם חדר - תדליק בברכה בחדרם.
אם אוכל אצל חבר וחוזר לביתו לישון, צריך להדליק בביתו בתנאי שהנרות ישארו דולקים עד שיגיע.

האם מקבלים שבת בהדלקה?
יש אומרים שקבלת שבת תלויה בהדלקת הנרות (בה"ג), אמנם רוב הפוסקים (רא"ש רמב"ן) חולקים עליו וכך פסק השולחן ערוך, מכל מקום טוב לחוש לכתחילה לדעת המחמירים ולעשות תנאי פעם בשנה שאינה מקבלת שבת בהדלקה.כל מה שכתבנו הוא דווקא אם מדליקה את הנרות עשר דקות קודם כניסת השבת הכתובה בלוחות, אבל אם הדליקה לפני זמן זה, חייבת לקבל שבת בהדלקה, ולא מועיל תנאי כלל (ילקוט יוסף קסט').

האם צריך לכבות את האורות בבית קודם ההדלקה?
הטעם שתקנו חכמים הדלקת נרות בע"ש הוא משום שלום בית שיהיה לו נר ויראה כמו שצריך בשבת. אמנם כיום יש תאורה חשמלית, וממילא אין צורך בנרות, ולכן כתבו הרבה פוסקים שיש לכבות את האורות קודם שהאישה תדליק ותברך, וכן ראוי ונכון לנהוג (חזו"ע שבת א').

אם כבה הנר האם צריך לחזור ולהדליק?
אישה שהדליקה נרות וכבו קודם השקיעה צריכה לחזור להדליק בלי ברכה (ילקו"י עמ' קלט).

שבת קודש מבורכת לכולם!